על העבדות, חלק ה'. והפעם: העבדות בעולם החדש.
על העבדות, חלק ה'. והפעם: העבדות בעולם החדש.
במכתב משנת 1856 לאשתו מרי קסטיס לי, כינה רוברט אי. לי את העבדות "רשע מוסרי ופוליטי". עם זאת, הוא הגיע למסקנה כי לעבדים השחורים הרבה יותר טוב באמריקה מאשר באפריקה, מבחינה מוסרית, חברתית ופיזית.[1]
העבדות, ללא ספק, הינה אחת מהתופעות הנוראיות והזוועתיות בהיסטוריה האנושית. ועדיין, עד לתקופה המאוד המודרנית הייתה זו תופעה מובנת מאליו. כך, כאשר אנו מנתחים את חייהם אנשים בתקופות ההיסטוריות השונות, כדוגמת העבדים באמריקה, עלינו להשוות אותם עם הסטנדרטים ההיסטוריים בני זמנם, לא האידיאלים העכשוויים. לדוגמה, מבקר גרמני במנצ'סטר ב-1842 ציין שראה כל כך הרבה אנשים עם גפיים חסרות מתאונות תעשייתיות, שנראה כאילו כל העיר חזרה ממערכה צבאית.[2] כיום, כמובן ששתי האפשרויות ייראו לנו כבלתי מתקבלות על הדעת. כך, כאשר אנחנו בוחנים את הדברים בקונטקסט היסטורי, הרושם הוא כי בתקופה בה העבדות הייתה עובדה קיימת, צפון אמריקה הייתה אולי המקום הטוב ביותר שאפריקאים אשר נתפסו לעבדות יכלו לקוות להגיע אליו.
מתוך כ-12,000,000 העבדים השחורים שהובאו לחצי הכדור המערבי, רק כ-500,000 הובאו למה שהפך לארה"ב - כ-5% בלבד.[3] לא היה צורך לייבא יותר מזה היות ואוכלוסיית העבדים גדלה באופן טבעי.[4] בעוד שרוב העבדים האמריקאים מתו מזקנה, תוחלת החיים במטע הסוכר הקריבי למשל היתה לעתים קרובות שבע עד תשע שנים בלבד. בעלי עבדים רבים בדרום אמריקה, במיוחד ברזיל והקריביים, העבידו את עבדיהם למוות.[5] כפי שראינו בחלק ג', המזרח תיכוניים ייבאו הרבה יותר עבדים שחורים למזרח התיכון ובמשך תקופה ארוכה יותר מאשר לצפון אמריקה, אך כיום יש מעט מאוד שחורים באזור; הסיבה לכך היא שהמזרח תיכוניים סירסו לרוב את העבדים שלהם, וכאשר הכניסו להריון שפחות שחורות רצחו לרוב את התינוקות.[6]
בדרום ארה"ב, רק 6% מהאוכלוסייה היו בעלי עבדים, ולחצי מהם היו בממוצע פחות מ-5 עבדים. הסיבה לכך היא שעד מלחמת האזרחים שוויו של עבד אחד היה שווה ערך ל-23,000 דולר כיום.[7] עבד עם מיומנויות של בעל מלאכה יכל להעלות כמעט 57,000 דולר בעלויות מודרניות.[8] זו גם אחת הסיבות שלבעלים היה חשוב לשמור על בריאותם של העבדים. פעמים רבות העבדים נמכרו לאינדיאנים, אשר לקחו איתם את רכושם האנושי כשצעדו מערב העל "שביל הדמעות". בחוות קטנות, הבעלים נהגו לעבוד לצד העבדים[9], והיחסים בין הגזעים היו לבביים למדיי.[10] לפני שהנשיא העתידי, אנדרו ג'קסון, בנה את האחוזה שלו בשם ה"הרמיטאז", הוא ועבדיו התגוררו במגורים צנועים בקרבה אחד לשני.[11]
לעומת תרבויות אחרות, במערב יוכלו העבדים השחורים לקבל את חירותם. למעשה היו מספר דרכים לעבדים שחורים להפוך לחופשיים, ומפקד אוכלוסין מ-1860 מנה 224,963 שחורים חופשיים החיים בדרום.[12] משוחררים אלו בחרו להישאר בדרום ולא להגר לצפון עקב הפריחה הכלכלית שלו ותנאי החיים הנוחים בתקופה שקדמה למלחמת האזרחים. מרידות עבדים היו נדירות בדרום, במיוחד בהתחשב בעובדה כי באחוזות גדולות היו בממוצע 1.5 בעלים על 50 עבדים, ואף בזמן מלחמת האזרחים, תקופה שהגברים היו בחזית, לא ידוע על מקרים רבים כאלו. הדבר היה שונה בדרום היבשת, שם העבדים לא יכלו אפילו לחלום על שחרור ומשפחה אלא רק עבודה עד המוות.
בצפון אמריקה המתועשת, בשנת 1820, היו ילדים בני 15 ומטה 23% מכוח העבודה האירופאי. לעתים קרובות הם עבדו 12 עד 14 שעות ביום.[13] מעל 50% עבדו בתנאים מסוכנים,[14] ובנים ובנות במפעלים היו נתונים למכות ויחס אכזרי.[15] הזוועות במכרות היו ידועות לשמצה במיוחד. על כן, נראה שהיה עדיף להיות עבד מאשר ילד אירופאי. עבד משוחרר צוטט פעם אומר כי היה מעדיף להיות עבד מאשר אירופאי עני.[16] גם בין העבדים עצמם היה סנטימנט דומה.[17] רוב העבדים לשעבר בשנות השלושים, לא מצאו את העבדות כמעמסה ורבים היו נוסטלגיים לעידן ההוא.[18] כמו כן, משפחות עבדים נשארו לרוב ביחד ולא פוצלו כמו העבדים בתרבויות אחרות.[19]
בתקופת השפל הגדול אנשים נשלחו לדרום כדי לראיין את השחורים בשנות ה-80 וה-90 לחייהם, שהיו פעם עבדים. מתוך עשרות מרואיינים אלו, בודדים בלבד היו עוינים כלפי האדונים לשעבר, העבדות, או האירופאים עצמם. חלקם היו ניטרליים פחות או יותר, אבל המספר הגדול ביותר בהחלט הביע יחס חיובי כלפי הבעלים לשעבר והעבדות. המרואיינים ציינו, בין היתר, שחלק מהעבדים היו מעדיפים להישאר במסגרת הישנה, שהיחסים ביניהם היו חיוביים ותומכים, שלא הייתה שנאה גזעית כמו היום, ואף כי מצבם של השחורים עצמם היה טוב בהרבה בתקופת העבדות.[20][21]
מעבר הביניים, דהיינו מעבר העבדים לעולם החדש, היה ללא ספק חוויה מזוויעה, אבל מסעות לאורך האוקיינוסים היו מסוכנות לכולם, באותה הרמה לכל אנשי הצוות.[22] כפי שראינו בחלק ד', היו אלו אפריקאים אחרים אשר למעשה מכרו את העבדים לעולם החדש, ובחלק א' ראינו כי העבדות הסתיימה ביבשת השחורה רק עקב הדרישות של האירופאים, אשר הגיעו לתובנה בעניין חוסר המוסריות של התופעה. למעשה, העבדות ממשיכה להתקיים גם היום בחלקים מסוימים של המזרח התיכון.[23][24]
[1] Cox, R. David, The Religious Life of Robert E. Lee (Eerdmans, 2017), p.
157.
[2] Spartacus Educational, Factory Accidents, http://spartacus-
educational.com/IRaccidents.htm
[3] The African-American Migration Story, PBS,
http://www.pbs.org/wnet/african-americans-many-rivers-to-cross/history/on-
african-american-migrations
[4] Gates, Henry Lewis, Jr., ‘Slavery by the Numbers,’ The Root, Feb. 12,
2014, http://www.theroot.com/slavery-by-the-numbers-1790874492
[5] The Abolition Project, On The Plantation,
http://abolition.e2bn.org/slavery_69.html
[6] Gordon, Murray, Slavery in the Arab World, (New York: New Amsterdam
Books, 1989), p. 17.
[7] Williamson, Samuel & Cain, Louis, Measuring Slavery in 2016 Dollars,
https://www.measuringworth.com/slavery.php
[8]
https://www.reddit.com/r/AskHistorians/comments/1dp3cb/how_much_did_sla
ves_in_america_cost_in_todays
[9] Kennedy, James R. & Kennedy, Walter, D., The South was Right!,
(Grenta: Pelican Publishing Company, 2014), p. 83.
[10] Genovese, Eugene D., Roll, Jordan, Roll: The World the Slaves Made,
Vintage, 1976.
[11]
https://web.archive.org/web/20151219021454/http://thehermitage.com/learn/
mansion-grounds/garden-grounds/first-hermitage/
[12] Gates, Henry Lewis, Jr., ‘Free Blacks Lived in the North, Right?’, PBS,
http://www.pbs.org/wnet/african-americans-many-rivers-to-cross/history/free-
blacks-lived-in-the-north-right/
[13] Whaples, Robert, ‘Child Labor in the United States’, Economic History
Association, https://eh.net/encyclopedia/child-labor-in-the-united-states/
[14] Child Labor, http://www.american-historama.org/1866-1881-
reconstruction-era/child-labor-america.htm
[15] ‘Child Labor in Factories: A New Workforce During the Industrial
Revolution,’
http://www2.needham.k12.ma.us/nhs/cur/Baker_00/2002_p7/ak_p7/childlabor
.html
[16] Kennedy, James R. & Kennedy, Walter, D., The South was Right!,
(Grenta: Pelican Publishing Company, 2014), p. 100.
[17] Forret, Jeff, Race Relations at the Margins: Slaves and Poor Whites in
the Antebellum Southern Countryside, (Baton Rouge: Louisiana State
University Press, 2006), p. 30.
[18] Onion, Rebecca, ‘Is the Greatest Collection of Slave Narratives Tainted
by Racism?’, Slate, July 6th, 2016,
http://www.slate.com/articles/news_and_politics/history/2016/07/can_wpa_sla
ve_narratives_be_trusted_or_are_they_tainted_by_depression_era.html
[19] Crawford, Steven, ‘The Slave Family: A View from the Slave Narratives,’
331, http://www.nber.org/chapters/c6967.pdf
[20] George P. Rawick, The American Slave: A Composite Autobiography,
Supplement, Series 2 (10 Volume Set), (Greenwood, 1980).
[21] Belinda Hurmence (ed.), Before Freedom: 48 Oral Histories of Former
North and South Carolina Slaves, (Berkley, 1990).
[22] Wolfe, Brendan, ‘Slave Ships and the Middle Passage,’ Encyclopedia
Virginia, the Virginia Foundation for the Humanities,
https://www.encyclopediavirginia.org/Slave_Ships_and_the_Middle_Passage
#its3
[23] The Middle East and North Africa, The Global Slavery Index 2016,
https://web.archive.org/web/20170623172349/https://www.globalslaveryindex.
org/region/middle-east-north-africa/
[24] http://time.com/5042560/libya-slave-trade